اذي تحصل علي وظيفة في الامارات.نصائح واسرار من ذهب

 من غير ما تتعب نفسك وبدون بحث كتير اذي تحصل علي وظيفة في الامارات، في ناس كتير عايزه تسافر وتغير حياتها وتبدأ حياه جديده او تغير المكان الي عيشة فيه، مهما كان السبب في المقال ده هنقولك علي شويه حاجات لزم تكون عرفهم لو فعلا عايز تلقي شغل برة بلدك وخصوصا في الامارات.

اذي تحصل علي وظيفة في الامارات
اذي تحصل علي وظيفة في الامارات

سوف نتحدث في هذا المقال عن كيف تحصل علي وظيفة في الامارات، وهنقدم بعض النصايح من واقع تجارب شخصية ومن واقع خبرة للحياة والبحث عن عمل في الامارات، وبدون إي مقدمات هندخل في الموضوع. 

خلينا في الاول نقسم الموضوع لقسمين: 

  • اول حاجه: لو انت فعلا دخل الامارات ولسه مش لقي شغل. 
  • ثاني حاجة: لو انت لسه دخل بلدك وبتبحث عن شغل في الامارات. 

اولا كيف تحصل علي وظيفة وانت خارج الامارات:

لو انت انت فعلا خارج الامارات وعايز تبحث عن وظيفة: 
اول حاجه ودي نصيحة لكل الناس لو انت مفيش عندك حد يتكفل بيك داخل الامارات لمدة علي الاقل شهرين كسكن او مكان تقيم فيه لحين ان تعثر علي وظيفة، فصدقني هتروح تتعب وتتبهدل، فحاول قبل ما تروح الامارات تكون مأمن وظيفة سواء تم ارسال لك عقد عمل او تأشيرت عمل. 
مهما كان نوع عقد العمل او الوظيفة الي انت رايح عليها، الاهم ان لا تسافر الي الامارات الا وانت معاك وظيفة جاي تشتغل عليها، علشان لا تحبط او تعاني في البداية، وده ممكن يكون سبب انك تيأس وترجع بلدك تاني وتبدأ من الصفر، وذي ما وضحنا في اعلي المقال ان دي نصايح من خبرة وتجربة شخصية. 

ثانيا كيف تحصل علي وظيفة وانت داخل الامارات: 

  • اول حاجه هتعملها: لزم يكون عندكcvكويس، اكيد هتسأل اذي اعمل cvكويس، اكيد احنا بنحاول نسعدك ونمشي معاك خطوه بخطوه وهنقدملك موقع تقدر تعمل من خلالة cvكويس واكيد هيكون بشكل مجاني من هنا
  • ثاني حاجه: في مواقع كتير جدا بتتشر وظايف عن فرص عمل في الامارات وفي ناس كتير بتقدم من خللها، ولكن الافضل ونصيحتنا لك انك تبحث عن الوظيفة المناسبة ليك وتقدم عليها من خلال موقع الشركه الرسمي مباشرة وليس عن طريق المواقع العامة للعثور علي وظائف، ولو قدمت من خلال مواقع الشركه الرسمي هيكون فرصة قبولك افضل.
(وتنبيه هام) معلومه لا يعرفها الكثيرين ان قانون العمل في الامارات ممنوع اي شركه تطلب منك فلوس علشان تشغلك، فنتبه جيدا من اي شركه تطلب منك مال لوتظيف او نسبة من مرتبك عند توظيفك في الغالب هيكون نصب ولن تستفيد غير اضاعة وقتك ومالك، فأهم حاجه الموقع او الشركه يكون موثوق. 
وايضا اليك نصيحه مهمه للغاية: عند التقديم لوظيف في الغالب ان الشركه لن ترسل اليك رد، وده بسبب كمية طلبات التوظيف الكثيرة، وعلشان كده حاول وانت بتقدم لإي وظيفة حاول تاخد اميل الشركه وتتابع ردهم عليك علي الاميل الخاص بيك،وديما حاول ترسلهم وتطلب منهم انك قدمت لوظيفة وعايز تعرف ايه التطور وبكده هتقدر تعرف موقفك من الوظيفة وتتقبل بشكل اسرع.
  • ثالث حاجة: لزم تكون مرن حاول ان تبحث عن اكتر من وظيفة واكتر من مجال عمل، وفي البداية لو عرض عليك عمل لا يتناسب معك او لا يتناسب مع مؤهلك التعليم لا ترفض ولكن ابدأ بيه وده هيفتحلك فرصه انك تتعرف بناس جديدة وهتعمل علاقات كويسه، وعلي الاقل هتقدر تتفع ايجارك ومصاريفك الشخصية، وبعد كده تقدر تشوف حاجه مناسبة ليك، يعني ذي ما قولنا لزم تبقي مرن وتستعين بالله وتجتهد وان تعلم ان البداية البسيطة من الممكن ان تكون طريقك للنجاح. 
  • رابع حاجة: وهذا سر عند التقديم في الوظائف، اغلب الHRفي الشركات لا يتابعو التقديم علي الوظائف الا في الصباح لذلك حاول عند التقديم ان يكون صباح في موعيد عملها، واسر في ذلك انهم عندم يقومون بمرجعت اميلت التوظيف الاميل الذي يصل في الصباح يكون في المقدم، ام اذا قدمت ليلا الاميل الذي ارسلته يكون في اخر الرسائل ونسبة ان يراه الموظف الخاص بالتوظيف تكون ضعيفة، ارجو ان نكون اوضحنا هذا السر الذي سوف يسعدك بشكل كبير. 

بختصار النصائح التي يجب اتبعها عند التقديم علي وظيفة في الامارات:

كما اوضحنا في اعلي المقال النصائح بشكل تفصيلي اليك اهم النصائح بختصار وهي: 
  1. قانون العمل في الامارات: يمنع اي شركه توظيف بطلب اي اموال منك عند التقديم للعمل،لذلك احذر من اي شركه تطلب منك مال لانها في الغالب تكون نصب والمستفيد الوحيد هو شركه التوظيف. 
  2. يوجد شركات ستطلب منك عموله من المرتب عند توظيفك:وايضا هذا ليس قانوني. 
  3. قدم من خلال المواقع الرسمية للشركات:او عن طريق المواقع الموثوقة وكما اوضحنا في مقالات سابقة عن فرص عمل في الامارات
  4. قدم في الصباح الباكر: قد اوضحنا سبب هذا في اعلي المقال وهو عامل مهم جدا جدا ولن يخبرك به اي احد. 
  5. قدم علي شغل في مجال معين: هذا افضل بكثر ان تىكز اهتمامك علي مجال انت مختص فيه او تحب ان تعمل فيه، وهذا يسهل لك العثور علي وظيفة في مجتالك في وقت اسرع بدون ان تشتت نفسك في عدت مجالات مختلفة. 
  6. اذا كنت تعمل في اكثر من مجال: نصيحتي لك ان تقوم بعملcv خاص بكل مجال او مهنة، وعند التقديم في مجال معين قدم بcvالخاص بهذا المجال هذا افضل لك بكثير، وسيرفع من نسبة قبولك في الوظيفة.
واخيرا:
حاول الا تذهب الي الامارات الا بعد العثور علي عقد عمل من خلال شركة، او ان تذهب علي شخص يوفر لك السكن والعمل في البداية حتي لا تجهد وتمل بدون ان تصل لاي شيء وترجع بلدك بدون فائدة، ايضا حاول ان تدرس قانون العمل في الامارات علشان يكون عندك وعي كافي ولا يقوم احد بستغللك او النصب عليك. 
وفي النهاية: 
بلاش كلمة عايز اسافر لمجرد اني عايز اسافر، لو لا تمتلك الطموح والصبر، صدقني ومن تجربة شخصية عند وصولك الامارات هتصاب بصدمة او هتصاب بالملل السريع خصوصا بسبب تغير الجو،وان الحياه ليست بتلك السهولة في البداية، ووقتها هتفكر ترجع بلدك وتبدأ من الصفر تاني. 

لو انت عندك الطموح ومخطط هتعمل ايه وذي ما وضحتلك في المقالة انك تكون مرن وتتأقلم مع الظروف وممكن تقبل بوظيفة بسيطة في البداية،وقتها هتقدر تحقق هدفك وربنا هيكرمك ويكتبلك كل الخير. 
وبس كده انت عرفت النصائح والاسرار ونتمني ان تحصل علي الفرصة والحياه التي تستحقها.  

تعليقات